FANDOM

Topeng syaitan (Demon mask) merupakan satu topeng yang diperbuat daripada berbagai tulang syaitan, tujuan penggunaannya ialah untuk mengawal permikiran orang yang memakainya.

SejarahSunting

Pada suatu hari di Zaman Heian, Gorai yang berasal dari wilayah utara telah mengusik perkahwinan antara Datara dan Tsugumi, lalu dia menggunakan nyawa anak perempuan mereka untuk mengugut Datara memakai topeng syaitan dan menjadi seorang dewa syaitan. Namun setelah Datara memakainya, Tsugumi terus memanah ke arah Datara serta meterainya selama-lamanya.

Selepas 500 tahun, Gorai mengarahkan Sen untuk menipu Inuyasha dan lain-lain datang ke Kuil Datara untuk melepaskan meterai Datara. Walaupun Janis dapat melepaskan meterainya dengan mencabut anak panah dari badan Datara lalu mendapat kebebasan, namun begitu pada saat akhirnya Gorai langsung tiada cara untuk mendapat Kamuitama Datara. Selepas kumpulan Inuyasha menewaskan Gorai, Janis memulangkan Kamuitamanya kepada Datara dan menyebabkan topeng syaitan jatuh dan berkecai ke tanah. Permikiran Datara tidak lagi dikawal oleh topeng tersebut.

PenampilanSunting

Topeng syaitan berwarna putih dan mempunyai tanduk kuning yang panjang. [...]

RujukanSunting

p - s - b Secret of the Divine Jewel
Karakter  JanisDataraTsugumiSenMitsurugiSugagakiGoraiSaraDewa HabakiDewa LautUsubaMasukoShigehira MasukoUsuba Masuko
Lokasi  Kuil SenKuil DataraKuil HabakiKampung KaedeGunung MansetsuDataran SatsukiSarang SaraKampung SakataTeluk MikageKampung MasukoGunung HabakiGua Bulan BaruKuil MitsurugiKuil SugagakiMenara RibutPusat pemeriksaan
Teknik  Jampi Ikat Darah SyaitanKamuitamaShikioniTopeng syaitan

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak