FANDOM

Syaitan makanan kering.png

Shippo terpaksa memberikan kesemua syaitan makanan kering kepada Sango untuk menjamin keselamatan orang lain.

Syaitan makanan kering (干物妖怪) adalah sejenis makanan kering yang didapati daripada syaitan. Walaupun ia amat sedap serta tidak menunjukkan kesan sampingan selepas orang memakannya, namun ketika ia direndam dalam air yang sedang mendidih, syaitan baru akan dilahirkan dan berkemungkinan menyerang orang yang mendekatinya.

Kemunculan pertama bagi makanan kering ini ialah semasa kumpulan Inuyasha berbincang tentang serpihan Shikon Naraku, Shippo berada di sisi mereka sambil meletakkan makanan tersebut dalam mulutnya. Ketika Sango mengetahui bahawa makanan kering yang diterima Shippo daripada kalangan sami dan penduduk kampung terselamat sebelumnya adalah syaitan makanan kering, dia terus mengambil balik sambil menyatakan keburukan yang bakal mengalami jikalau Shippo masih menyimpannya.

Meskipun Sango telah mengambil balik syaitan makanan kering daripada Shippo, namun Shippo masih menyorok sebahagian makanan kering dalam bajunya, dan juga Kagome telah mengambil sebahagian makanan ini lalu bawa ke zaman moden sebelumnya. Ini telah mengakibatkan kelahiran syaitan baru terjadi di antara Zaman Sengoku dan zaman moden.

JenisSunting

  • Shironyudo
  • Kurotengudake
  • Yumenamazu
  • Waraesabi
  • Amadaruma
  • Kamitsukisuika
  • Esedaigoku

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak