FANDOM

Sakasagami Yura
Sakasagami Yura.png
逆さ髪の結羅 (Sakasagami no Yura)
Nihongo

逆さ髪の結羅

Romaji

Sakasagami no Yura

Maksud

Simpul Jaring si Pengawal Rambut

Maklumat biografi

Status

Temu ajal

Maklumat fizikal

Spesies

Rambut oni

Jantina

Perempuan

Warna mata

Merah

Warna rambut

Hitam

Kuasa dan keupayaan

Senjata

Benigasumi, Sikat

Maklumat lain

Debut komik

Bab 6

Debut episod

Episod 3

Hanya di

Komik dan episod televisyen

Seiyu Jepun

Akiko Yajima

Galeri

Nama saya ialah Sakasagami Yura, awak tak perlu mengingatkan nama saya...sebab awak akan mati tak lama lagi!

Sakasagami Yura[sumber]

Sakasagami Yura (逆さ髪の結羅), juga dikenali sebagai Yura, merupakan oni rambut yang cuba merebut serpihan Shikon. Dia mempunyai keupayaan yang unik untuk mengawal orang-orang hanya dengan menggunakan beberapa helai rambut.

SejarahSunting

PersonalitiSunting

Kuasa dan keupayaanSunting

  • Mengawal rambut - Oleh kerana Yura ialah rambut oni, dia mempunyai keupayaan istimewa untuk mengawal rambut dengan mudah tanpa mengira masa dan tempatnya. Rambut Yura hanya dihadkan kepada golongan pendita wanita yang mempunyai penglihatan baik.
    • Kushi no Kago (櫛の籠, pengertian literal "Sangkar Rambut") -
    • Mengawal mangsa -
    • Memotong -
    • Berayun -

PenampilanSunting

Penampilan Yura.png

Walaupun penampilan sebenar Yura ialah sebuah sikat merah, namun Yura selalu memunculkan sendiri sebagai gadis yang berusia 15 tahun. Yura mempunyai rambut pendek yang hitam kelam, kulit putih, warna mata yang kemerah-merahan, juga menyolek gincu merah dan pembayang mata merah jambu.

PakaianSunting

[...]

Bagi melengkapkan penampilan Yura, dia akan membawa satu pedang pendek sepanjang masa.

Barangan yang dibawaSunting

SenjataSunting

  • Benigasumi (紅霞, pengertian literal "Jerebu Merah") - Satu pedang pendek yang mampu menebusi daging dan tulang tanpa memotong rambut mangsa. Ia dianggapkan sebagai khazanah oni. Yura mempunyai dua cara untuk memegangnya; pertama ialah tangan, kedua ialah rambut.
  • Sikat - Bagi menunjukkan teknik-teknik yang terhebat, Yura akan menggunakan sikatnya untuk memulakan pelbagai aksi yang menarik.
    • Oni-Bi Gushi (鬼火櫛, pengertian literal "Rambut Api Hantu") - Api yang berwarna oren yang mampu membakar badan mangsa tanpa meninggalkan tulang dan dagingnya.
    • Kushi no Ori (櫛の檻, pengertian literal "Kandang Rambut") -

Manga lawan AnimeSunting

SebutanSunting

  • "Oh, tak sangka saya boleh mendapat pemangsa macam awak!"
  • "Perempuan di sebelah... awak terlalu bahaya, lebih baik saya hantar awak ke neraka!"
  • "Saya mahu memotong kepalamu secara perlahan, saya tak mahu membiarkan rambut cantik ni terkena darahmu."
  • "Awak ni memang tak malu, tergamak kau menyentuh dadaku tanpa izin untuk pertemuan pertama!"

TriviaSunting

RujukanSunting

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak