FANDOM

Mukade Joro
Mukade Joro.png
百足上臈 (Mukade Jōrō)
Nihongo

百足上臈

Romaji

Mukade Jōrō

Maksud

Nyonya Lipan

Maklumat biografi

Status

Temu ajal

Maklumat fizikal

Spesies

Syaitan lipan

Jantina

Perempuan

Warna mata

Hitam

Warna rambut

Hitam

Maklumat lain

Debut komik

Bab 1

Debut episod

Episod 1

Hanya di

Komik, episod televisyen dan permainan video

Seiyu Jepun

Rei Igarashi

Galeri

Berikan saya Permata Shikonmu!!!

Mukade Joro[sumber]

Mukade Joro (百足上臈, pengertian literal "Nyonya Lipan") ialah syaitan pertama yang mengesan kehadiran Permata Shikon dari badan Kagome. Bagi mendapat permata yang mampu memberi kuasa unik, dia menarik Kagome ke dalam Perigi Makan Tulang lalu kembali ke Zaman Sengoku. Meskipun Mukade Joro berjaya mendapat permata tersebut, namun dia dibunuh oleh Inuyasha semasa meningkatkan kuasa syaitannya.

SejarahSunting

50 tahun laluSunting

Kemunculan pertama bagi Mukade Joro adalah pada semasa berada di tepi gua batu kapur. Pada masa itu dia telah dihapuskan oleh kalangan penghalau syaitan, namun selepas Shako, pemimpin kepada kampung penghalau syaitan mengeluarkan Permata Shikon tercemar dari perutnya dengan menggunakan Hiraikotsu, Mukade Joro terus hidup kembali serta cuba merampas balik Permata Shikon dari Shako dengan serangan yang dahsyat.

Setelah Kirara menyelamatkan Shako dari Mukade Joro lalu Shako menghapuskannya sekali lagi, Mukade Joro mendapat peluang kebangkitan kedua dari kuasa Permata Shikon dan terus melarikan diri. Meskipun Kirara telah mengikut arahan Shako untuk mengejarnya, akan tetapi Mukade Joro berjaya mengelakkan diri dari ancaman musuh.

Mukade Joro mengetahui bahawa Permata Shikon tercemar telah diserahkan kepada Kikyo, pendeta wanita yang mampu menyucikan semula permata tersebut, pada suatu hari dia merancang untuk menculik Kaede, adik kepada Kikyo semasa dia sedang mencari herba di padang rumput yang luas bagi mengugut Kikyo mengembailikan permata mistik. Malangnya, Inuyasha memunculkan diri lalu menghapuskannya dalam sekelip mata. Meskipun Mukade Joro tidak dapat dibangkitkan selagi Permata Shikon berada di tempat yang jauh dan tidak diketahui, walaubagaimanapun aura jahat masih dapat dikesan daripada mayat Mukade Joro. Selepas kejadian itu, Kikyo menyuruh kedua-dua penolongannya mengumpulkan mayat Mukade Joro lalu membuangkannya ke dalam Perigi Makan Tulang.

Dalam kisahSunting

Kebangkitan ketigaSunting

Kagome menghalau Mukade Joro.png

Kagome berjaya menghalau Mukade Joro dalam Perigi Makan Tulang

KematianSunting

PersonalitiSunting

Kuasa dan keupayaanSunting

PenampilanSunting

Komik lwn. animasiSunting

SebutanSunting

TriviaSunting

RujukanSunting

Rencana ini merupakan rencana tunas. Anda boleh membantu Wiki InuYasha dengan mengembangkannya.

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak